Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת השבוע - חוקת


 

אין ספק שהחיים הם תעלומה. הבלתי-ידוע והבלתי-ודאי גדולים הרבה יותר ממה שנדמה לנו שאנחנו מבינים, מהדברים שאנחנו מתבססים עליהם ומתכננים את מעשינו לפיהם. אירועים בלתי-צפויים ולפעמים פחות משמחים פוקדים אותנו כל העת ומטלטלים את תחושת הביטחון והשלווה שלנו.

על אף שפרשת השבוע עוסקת באחד מחוקי התורה - דהיינו מצווה שאין לה סיבה או הסבר הגיוני -  היא מלמדת אותנו על חיי האדם באופן כללי. התורה קובעת במפורש "זאת חוקת התורה": זה החוק של התורה לגבי כל ענייני החיים. גם מה שאנחנו חושבים שאנחנו מבינים לא באמת מובן לנו עד הסוף. כל רובד של קידמה וגילוי מדעי חושפים לפנינו שפע של תעלומות חדשות שקודם לכן אפילו לא ידענו על קיומן. לפיכך כל החיים, מטבעם, הם חוק. והתורה, על אף שהיא מתרכזת במצווה החידתית של פרה אדומה על כל העניינים הבלתי-מובנים בה, בעצם מדברת על החיים בכללותם.

מנקודת המבט של התורה, בני האדם מוגבלים ביכולתם להבין את הסיבתיות בקיום שלנו ואת תכליתו. את הפסוק "כי לא יראני האדם וחי" מפרשת המסורת היהודית כקביעה ששום יצור חי איננו מסוגל להבין את העולם במלואו, להבין את הטבע ואת ההיגיון של הבורא של כולנו. על האדם נגזר לנדוד במדבר הספק וחוסר-הוודאות בלי שיהיה מסוגל למצוא אי-פעם דרך ברורה לבדו. כל התסכולים והאכזבות שבחיי האדם נובעים מעובדה קשה זו של החיים.

רבנו משה חיים לוצאטו, ביצירתו הנצחית "מסילת ישרים", משווה את החיים למבוך ענק שממנו, בלי הכוונה והדרכה, אדם איננו מסוגל לצאת. אני זוכר שפעם, כאשר ביקרתי בגן של אחד הארמונות באירופה, ניסיתי את מזלי במבוך של שיחים גבוהים שהיה שם. היו עוד אנשים רבים אתי במבוך. די לומר שאחרי ארבעים דקות איש מאתנו לא מצא את הדרך החוצה. היו אנשים שהיו משועשעים מהעניין.  אצל אחרים ניכר תסכול, וכמעט כעס, על חוסר יכולתם להיחלץ, והיו גם כאלה שנבהלו מכך שאבדו במבוך. אחרי זמן-מה נכנס למבוך שומר מהארמון והוביל את כולנו החוצה. רבנו משה חיים לוצאטו אומר שאם אדם עומד על מקום גבוה שמשקיף על המבוך והוא ממפה אותו במוחו, אזי הניווט במבוך נעשה אפשרי ואפילו פשוט.

התורה היא אותו מקום גבוה שמאפשר לנו להתמודד עם מבוך החיים. זה הלקח העיקרי של פרשת השבוע. החיים הם חוק - מבוך מבלבל של אירועים, אנשים וכוחות. מדוע המבוך בנוי כפי שהוא בנוי ומדוע יש בכלל צורך במבוך - זה חוק, משהו נשגב מבינתנו. אך כיצד נוכל למצוא את דרכנו במבוך ואיך נוכל לעמוד במקום גבוה שמשקיף על המבוך ומלמד אותנו עליו, את זה יש בכוחנו להבין ולקלוט. זאת "חוקת התורה" שהקב"ה מעניק לנו.

שבת שלום

הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.