Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

תצווה


חושן של הכהן הגדול צריך להיות מוצמד היטב לאפוד שמכסה את גופו של הכהן הגדול. התורה מזכירה במפורש שאסור שהחושן יחליק מהאפוד. מפרשי התורה דנים במשמעות של המצווה הזאת. למה חשוב כל כך שהחושן יישאר צמוד לאפוד בזמן שהכהן הגדול לבוש בבגדי הכהונה שלו? מה המסר המוסרי שהתורה מבקשת ללמד אותנו באמצעות הדרישה הזאת? שוב, התשובות והתובנות של גדולי חכמי ישראל בכל הדורות בעניין זה רבות ומגוונות.
תמיד חשבתי שהתורה מבקשת ללמד אותנו שהצד הרוחני של האדם, החושן, - שנח על הלב, משכן הרגש והרוח של האדם - קשור קשר בל ינתק לתביעות שהתורה תובעת מגוף האדם כפי שהן מיוצגות על ידי האפוד. שני המלבושים, החושן והאפוד, הם בלתי נפרדים, ממש כמו הנשמה שלנו והגוף שלנו בימי חיינו. שני ההפכים של רוח וגוף נועדו לאזן זה את זה ולהשפיע זה על זה. אדם לא יכול בעולם הזה להיות גופני בלבד מפני שאז יהיה כמעט כמו בהמה. אדם גם לא יכול להגיע לרוחניות מוחלטת, מפני שהקב"ה אמר למשה "כי לא יראני האדם וחי". כך, השילוב של שני הצדדים האנושיים האלה הוא האתגר העיקרי בחיינו, ובסופו של דבר, הוא הדבר שמגדיר אותנו כיהודים וכבני אדם.
התורה מתעבת התנהגות סכיזופרנית. הסיסמה הישנה של תנועת ההשכלה, "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך" התבררה כיעד שאי אפשר להגיע אליו. או שהיהודי בבית היה צריך לוותר, מה שקרה ברוב המקרים, או שהאדם בחוץ היה צריך להיכנע ליהודי שצמח בבית. התורה, לעומת זאת, מבקשת ליצור אדם שלם שירגיש נוח עם יהדותו ותפקידו בעולם הזה בבית וגם בחוץ. כל היהודים, לא רק הכהן הגדול, צריכים ללבוש את החושן על האפוד, לשלב באדם אחד את הקיום הגופני והקיום הרוחני גם יחד. המצוות הרבות שהתורה מצווה עלינו לקיים בכל תחומי החיים נועדו לסייע לנו לבנות את עצמנו כאנשים שלמים ומאוחדים. עלינו לקדש את החולין ולהכניס רוחניות גם במקום שקיימת רק גופניות, לכאורה. יחד עם זאת, עובדה היא שבימי חיינו אנחנו שייכים לעולם הזה, על כל המגבלות הגופניות שעובדה זו של הקיום האנושי כופה עלינו. הדואליות הזאת בחיינו ובשאיפתנו היא כשלעצמה הסוד של החברה האנושית, והיא זו שמראה לנו את הצורך הנצחי בהדרכת האל ובמצוות התורה. כשאנחנו נשמעים למצוותיו אנחנו מוצאים את האני השלם שלנו, האני הפנימי והחיצוני. במובן זה כולנו זכאים ללבוש את בגדי הכהן הגדול כל ימי חיינו, גם בבית וגם בחוץ.
שבת שלום ופורים שמח,
הרב דוב בערל וויין
 

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.