Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת ויקרא


חומש ויקרא, שאת קריאתו נתחיל השבת, הוא ודאי הספר הקשה והאזוטרי ביותר מכל חמשת חומשי התורה. הוא מרבה בפרטים פולחניים, בייחוד בהלכות הקרבנות במשכן ואחר-כך במקדש בירושלים, ובהלכות טהרה וטומאה. אין בו כמעט סיפור, על אף שהוא מכיל מספר גדול ממצוות התורה, בייחוד בחצי השני של הספר.

בגלל המבנה והתוכן הקשים של הספר, הוא לא נראה מועמד טוב לשיעור ראשון בלימוד תורה לילדים קטנים. אין בו את המשיכה "הסיפורית" שיש לחומשי בראשית, שמות או במדבר, ואין בו החיבור ההיסטורי והמוסרי המרומם שמציג ספר דברים במילותיו ובתוכנו. עם זאת, המסורת היהודית בכל הדורות הייתה להתחיל ללמד את הילד תורה דווקא דרך ספר ויקרא.

כלשון חז"ל: "יבואו טהורים ויעסקו בטהרות". יבואו ילדי ישראל הקדושים, הצעירים והטהורים עדיין ויתחילו את לימודם בספר ויקרא, ספר הקדושה והטהרה. למרות המסורת הזאת, יש בימינו מגמה שמתרחקת מעצה זו של חז"ל ומשתמשת בספר בראשית כדרך להכיר לתלמיד המתחיל את העולם הנפלא והמופלא של התורה.

בכל מקרה, עצם הרעיון של שימוש בספר ויקרא למטרה זאת ראוי להתייחסות. הרי חכמי התלמוד והמדרש היו מחנכים מעולים, ולכן נשאלת השאלה על מה הם חשבו כשהמליצו לפתוח את לימוד התורה דוקא בספר ויקרא. מה הקשר של נושא הטהרה הפולחנית לעולם האמיתי?

בעולמנו המודרני היום קדושה וטהרה אינן נושאי שיחה פופולריים. מאחר שאין כמעט שום דבר שנחשב חילול קודש או טומאה בעולמנו שבו "הכל הולך" וכל סוג של סטייה אנושית או חברתית מקבלת אישור ואפילו עידוד, מטבע הדברים אין מקום לדיון בטהרת הגוף והנפש ובקדושת ההתנהגות והנשמה.

חז"ל, שחיו בתקופה הקלאסית של המחשבה, התרבות והתפיסה המוסרית של יוון ורומא, היו ערים מאוד להיעלמות הקדושה והטהרה מהחברה המתורבתת. משום כך הם התעקשו שהשיעור הראשון שילד יהודי ילמד יהיה על נוכחות הקדושה ועל הצורך שיש בה בעולם של היחיד ושל החברה.

בטקס ההבדלה אנחנו מדגישים את ההבדל בין קודש לחול, בין הנאצל לבזוי. הרב מאיר שפירא העיר בצער בשנות ה-20 שיהדות אמריקה יודעת לעשות קידוש אבל שכחה את ההבדלה. התנהגות מוסרית צומחת מתוך הבנה של הקדושה הפנימית שהחיים עצמם מייצגים.

כל הסיפורים על עם ישראל, על האבות והאמהות, על יציאת מצרים ואפילו על ההתגלות ומתן התורה בהר סיני לא יועילו הרבה לקיומנו אם לא יהיו מעוגנים בתחושת קדושה וטהרה - אישית ולאומית. עלינו לחזק את התחושה הזאת ולהפוך את ההתנהגות המוסרית לדרך הפעולה שלנו בעולם הזה, שאיבד רבים מעוגניו. לפיכך הבה נטה אוזן ונקשיב באמת למה שיש לספר ויקרא לומר לנו.

שבת שלום,

הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.