Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת שופטים


הפסוקים הראשונים של הפרשה עוסקים באחת החולשות הגדולות בחיים של היחיד,
של החברה ושל הממשלה – נגע השחיתות. השחיתות לובשת צורות רבות. שוחד ישיר
לפקידים ולשופטים נתפס כצורה המתועבת ביותר של השחיתות, כמובן, שכן הוא חותר
תחת אושיות הצדק של החברה. יש די והותר דוגמאות לסוג כזה של שחיתות בעברנו,
וגם בחיינו היום כאומה, שמוכיחות לנו עד כמה נוהג בלתי מוסרי זה מזיק והרסני.

אך התורה לא מדברת רק על שחיתות בוטה של שוחד גלוי וסחר בחסדים משפטיים וממשלתיים תמורת כסף אלא גם על שחיתות מסוג מתוחכם יותר ואולי אף הרסני יותר
של נכנסת להגדרה המשפטית של שוחד. שחיתות מסוג כזה נופלת עלינו כמעט במפתיע,
וקשה לנו להגדיר אותה ואפילו לזהותה. הערות אקראיות, נדיבות, טובה מהעבר שניתנה
בתום לב, כל אלה עלולים להוליד שחיתות.

התלמוד מספר שהאמורא הגדול מר שמואל פסל את עצמו מלדון במשפט שהובא לפניו
מפני שאחד המתדיינים הרשה בתחילת אותו היום למר שמואל לעבור לפניו בגשר צר.
מר שמואל, כדיין הראשי וראש הישיבה בנהרדעא אשר בבבל במאה השלישית, בוודאי
היה זכאי לזכות קדימה בגשר הצר ולו רק בזכות הכבוד שחלקו לכל תלמיד חכם. ובכל
זאת, סבר מר שמואל שאפילו כבוד קטן כזה, גם אם הוא נראה פעוט ערך ביותר, יכול להשפיע על החלטתו כשופט ולהטותה.

אבל במחשבה היהודית יש חשש משחיתות מסוג אפור אפילו יותר מזה, משחיתות של
אינטרס אישי. זאת שחיתות שמערפלת עלינו את דעתנו וכופה עלינו ראייה צרה שבהכרח
מובילה לנזק בטווח הארוך. גדולי תנועת המוסר ותנועת החסידות מדברים על האדם משוחד, אדם שאנוכיות ואינטרס עצמי מפריעים לו לראות את ההשלכות של התנהגותו ומעשיו.

השחיתות הזאת נובעת מדעות קדומות, מבורות ומחוסר יכולת של האדם לשלוט
בתאוותיו. "הואיל ואני רוצה לעשות את זה, זה בוודאי נכון וצודק" – זאת המנטרה
שמובילה לצורה הרסנית של השחתת העצמי. לפיכך התורה קובעת אמות מידה למעשים
ולהתנהגות. היצמדות לאמות המידה האלה מצמצת את הנטייה שלנו לשחיתות אישית,
אך לא עוקרת אותה מחיינו מן השורש.

רק ניתוח עצמי מתמיד של ההתנהגות ושל המניעים שלנו יאפשר לנו להילחם בצורה יעילה בשחיתות העצמית עד לביטוייה הקטנים ביותר. לפיכך אין אדם יכול לסמוך לעולם על צדיקותו או מעשיו הטובים בעבר כערובה שלא ישחית את מידותיו בעתיד. כל יום הוא
מאבק חדש וכל החלטה בחיים היא אתגר חדש ליושרה הפנימית ולקדושת התכלית.
השחיתות והשוחד מעוורים עיני חכמים ומסלפים דברי צדיקים. הבנה שסכנה זו אורבת
בכל מקום ומודעות לאתגריה הן ראשית המאבק בשחיתות האישית ובאשליות שהיא
מביאה עמה.

שבת שלום
רבי ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.