Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

סופות הוריקן וסערות פוליטיות


 

 
סופת ההוריקן ההרסנית שפקדה את האזור המזרחי של ארצות הברית בשבוע שעבר עלתה בחיי אדם ובנזקי רכוש עצומים וגם הולידה הרהורים בדבר הסיבה הלא-אקלימית והאמיתית לאסון הזה. אם לשפוט לפי הדוא"ל שקיבלתי וההכרזות שקראתי, בייחוד בפרסומים יהודיים, ברור שאנשים רבים מרגישים שהם מומחים מספיק כדי לקבוע, כביכול, מה הקב"ה חושב על זה.
אני חייב להתוודות שאני לא מספיק מומחה בתחום, מפני שאין לי שום תיאוריה על הסיבות לכל ההרס והמוות שהביאה הסופה ושום תשובה לשאלה מדוע זה היה מוצדק בעיני הקב"ה. אני מקבל את התורה כלשונה "כי לא יראני האדם וחי". אדם חי לא מסוגל להבין את הקב"ה. חסרונה של הנבואה בעם ישראל מורגש מאוד כשמתרחשים אירועים כאלה.
נביאי ישראל ידעו לזהות את הסיבות הרוחניות וההתנהגותיות לאירועים טבעיים לכאורה. משום כך אני תמה שיש רבים כל כך שמתיימרים לדעת מדוע ההוריקן הכה במקום שהכה וטוענים בתוקף שזה עונש משמים על חטאים מסוימים שנעשו שם.
את אסונות הטבע, לכאורה, שפקדו את עם ישראל וארץ-ישראל בתקופת בתנ"ך, כגון סערות ברד, פלישות ארבה, בצורות ועוד, הסבירו הנביאים של אותה התקופה שגם הוסיפו אם מטרתם היתה כפרה או ענישה. אולם כיום אין לנו נביאים שיכולים להתייחס לדברים כאלה או להסביר את הצונאמי בבנגלדש או את ההוריקן בלונג איילנד.
בשביל רבים זאת חוויה שמזכירה לנו את המגבלות שלנו, מפני שמגדלים ומחנכים אותנו להיות מין חכמולוגים יודעי-כול, בייחוד בכל הנוגע להדרך שבה הקב"ה מנהל את עולמנו. אנחנו אמורים להאמין שיש בקרבנו אנשים שיודעים ומבינים הכול, והנה מתרחש משהו שמוכיח לנו שאין אנו אלא יצורים זעירים, נבערים וחסרי ישע.
לכן אני כמעט נוטר טינה למסרים שמעבירים אנשים שמתיימרים לספק הסברים רוחניים על הסיבות להוריקן. ייתכן שההסברים האלה נכונים וייתכן שלא, אבל השאלה שלי תמיד היא – איך אדם יכול לדעת שזה ההסבר הנכון?
גם בעיצומו של מסע הבחירות שמעסיק את התקשורת הישראלית כל הזמן - הרבה יותר מכפי שהוא משפיע על שווי המשקל של המצביע הישראלי – אנחנו ניצבים מול מומחים וידענים למכביר. הפרשנים אומרים לנו השכם והערב מה יתרחש, מי ייבחר ומי ראוי להיבחר, מה צופן לנו העתיד ועוד אמירות של ודאות זחוחה וחוכמה קשקשנית.
אני שואל את עצמי אותה השאלה שהזכרתי קודם – איך הם יודעים? בייחוד כשהישגי העבר של כל אותם חכמים ומומחים, מגידי עתידות ופרשנים פוליטיים מפוקפק במקרה הטוב. מאחר שענווה איננה מתכונותיו של "המומחה", והתקשורת בישראל קולנית להחריד ורודפת שערוריות, מצהירה על אובייקטיביות, אך מקדמת את המטרות הפוליטיות שלה ושל חביביה, רבים מאתנו פשוט מתעלמים מכל העניין עד ליום הבחירות שבו אנחנו נדרשים להכריע.
מאחר שאיש אינו יודע מה יקרה כשמועמד יכהן בתפקיד בפועל, רבים מאתנו הם קולות צפים דרך קבע, מפני שאנחנו מרגישים שאין לנו שום בחירה טובה באמת. הבגידה ההרסנית של אריאל שרון בגוש קטיף - "דברים שרואים משם - לא רואים מכאן" – הפכה את הבוחר הישראלי לאדם חשדן וחששן בכל הנוגע להצהרות מדיניות ולהבטחות פוליטיות.
גם בתחום הזה מורגש חסרונה של הנבואה והיכולת שלה להאיר את עינינו בדבר המשמעות האמיתית של האירועים ושל ההבטחות שאנשים משמיעים.
הסוגיה הגדולה שנותרה בלי מענה בחברה היהודית היא, לדעתי, השואה וחורבן יהדות אירופה. מה היתה הסיבה האמיתית לאסון הלא-יתואר הזה? בעניין זה, מעשי שמים נשגבים מבינתנו בכל מובן. למרות זאת, הוצעו תשובות שונות שמטרתן לתת "הסברים" רוחניים וחברתיים להתרחשות המחרידה הזאת.
עובדות השואה מוכרות ומתועדות וכולנו יכולים לראות אותן ולחקור אותן. אך התשובה לשאלה מדוע התיר הקב"ה לאירוע כזה להתרחש עדיין נעלמת מעינינו. יש כאלה שמאשימים את הציונות, ויש כאלה שמאשימים את האנטי-ציונות. יש האומרים שהאשמה בכוחות המודרנה, ויש הטוענים שההיפך הוא הנכון. למרות הכול, את התשובה האמיתית כנראה שלא נדע בעולם הזה.
אלה שמציעים הסברים וטוענים בוודאות שהם יודעים מה רצון האל עושים זאת על אחריותם. דממה וקבלה, שיפוץ ושיקום, התמדה וענווה בכל עניין הם הדרך הנבונה ביותר ליהודי המאמין.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין


 

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.