Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

ואתחנן


  

השבת הזאת היא שבת נחמו, השבת שמתחילה את מחזור הנחמה אחרי שלושה שבועות של עצב ואבל על האסונות שפקדו את העם היהודי בעבר. שבעת שבועות הנחמה יובילו אותנו אל השנה החדשה והמזהירה שמחכה לנו. בפרשת השבוע אפשר למצוא תקציר ותמצית, כביכול, של היהדות כולה: עשרת הדברות, קריאת שמע, וההסבר ליציאת מצרים שצריך לתת לבן החכם.
המבנה של התורה והחיים היהודיים מתומצת לנו בכלליות בפרשת השבוע. מאחר שהשבת הזאת היא תמיד גם שבת נחמו, לא קשה לראות שהתורה מלמדת אותנו שנחמה היא ערך רוחני שאותו צריך להשיג ,ולא משהו שתלוי בעושר או בהצלחה חומרית.
בחברה שלנו היום, שעשירה כל כך במוצרים חומריים ובטכנולוגיה מתקדמת, אנשים סובלים ממגוון של בעיות, נפשיות וחברתיות. דיכאון הוא "הכלב השחור" (הכינוי של צ'רצ'יל לתקופות הדיכאון שלו) שמשפיע על למעלה משליש מהאזרחים בעולם המערבי. נחמה אמיתית ושלווה פנימית הם דברים שלא קל לבני האדם להשיג וקשה שבעתיים לשמר.
בפרשת השבוע, התורה, על מנת לעזור לנו ולהדריך אותנו, נותנת לנו את הנוסחה להשגת אותה מטרה חמקמקה של שביעות רצון מהחיים, נוסחה שמצויה בתוך הפרמטרים של אותם שלושה עקרונות של אמונה יהודית שמוצגים בפרשת השבוע.
עשרת הדברות הן התשתית למבנה אמוני ומוסרי שכל אדם ואדם יכול לשאוף לקיים, ולא משנה כמה החברה שבה הוא חי מנוונת או מושחתת. הצווים המוסריים שמגנים על החיים, על הרכוש ועל האדם הם כללי היסוד של האמונה היהודית. כשהחברה המודרנית מתאפיינת בבעיות בין הורים וילדים, עולם מסחרי בלתי פוסק, שוד ושחיתות שהפכו לנורמה חברתית, מקרי רצח מדי יום ביומו והתפרקות מינית מוחלטת - איך אדם יכול שלא להיות מדוכא בסביבה כזאת?
הציוויליזציה כולה עומדת על נקודת המשען של עשרת הדברות האלה. הן סוללות לנו את הדרך שתוציא אותנו מהביצה החברתית ששואבת אותנו לאבדון. קריאת שמע היא האמצעי לחיבור הנשמה שלנו לבורא שיצר אותנו ונפח בנו חיים. האמונה באל אחד אוניברסלי יודע-כל וכל-יכול היא המתנה הגדולה ביותר שהעניקו היהודים לאנושות. היא מעניקה לאדם משמעת וביטחון, טוהר ואצילות, שמץ של נצחיות וביטחון בידיעה שהחיים לעולם אינם לשווא.
לבסוף, הבנת ייחודו של עם ישראל בתוכנית האלוקית כפי שהוא מקבל ביטוי בסיפור יציאת מצרים מעניק מבנה ופרספקטיבה לחיים האישיים והלאומיים שלנו. אך נדרשים חוכמה וידע, בן חכם, כדי להעריך ולנצור את הזיכרון הזה של העבר הרחוק. זיכרון בלבד לא יכול להעניק לנו נחמה ורווחה או לסייע לתחושת שביעות הרצון שאנחנו כל כך מתאמצים להשיג.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.