Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

לך לך


  

בפרשת השבוע התורה עוזבת את הסיפור הכללי של האנושות ומתחילה להתמקד בסיפור הפרטי של הקמת האומה היהודית. סיפורם של אברהם ושרה על כל הקשיים, האתגרים, הבדידות והחיפוש הרוחני הוא לבה של פרשת לך לך וגם של הפרשה הבאה. סיפור החיים הזה בונה את אב הטיפוס לכל משפחה וחברה יהודית שתקום אחריהם.
התורה, בניגוד להרבה ספרים חסודים שיש היום, נמנעת מלצייר לנו תמונה מאושרת של צדיקים שהתברכו בשלווה ובשלמות של אופי והתנהגות. תחת זאת היא מציגה בפנינו אתגרים בלתי פוסקים בתחום האמונה, בעיות בקיום ההרמוניה המשפחתית וקשיים ביצירת השקפת עולם חיובית כשאדם מוקף באויבים, בקנאה ובתרבות מושחתת.
המסורת והמשנה מספרים לנו שאברהם אבינו עמד בעשרה ניסיונות גדולים בימי חייו. מעניין שהמפרשים הגדולים של התורה חלוקים בשאלה לאילו עשרה ניסיונות המשנה מתכוונת. אם נשלב את כל הדעות בשאלה זו, נקבל הרבה יותר מעשרה ניסיונות שבהם עמד אברהם אבינו בחייו.
התיאור שהתורה מתארת את האירועים האלה - הנדודים והתלישות בבואם לארץ כנען המובטחת, חוסר הנאמנות של לוט, הסכסוך בין שרה והגר, ההתנהגות של פרעה ואנשי חצרו, ועוד - מצייר לנו חיים של מאבק, של כאב ושל מאמץ להתגבר על המכשולים.
למרות כל הפרטים המטרידים האלה והתקריות שמסופר לנו עליהן בפרשה, מלווה את הפרשה כולה נימה ואווירה של אופטימיות ושל הגשמת ייעוד. אפילו בקריאה שטחית של הפרשה אפשר לחוש שאברהם ושרה הולכים לקראת משהו גדול, שזה לא סתם סיפור רגיל על חלוציות וקשיים. יש בו ברית עם אלוקים, ברכות, התחייבויות שבוודאי יקוימו, חזון על עם משפיע ועל ארץ קדושה.
היחסים של הקב"ה עם האנושות עתידים להתרכז בדרך כלל ביחסיו עם הצאצאים של אברהם ושרה. אומות ואמונות יתחרו על כבוד להיות צאצאיו וממשיכי דרכו של אברהם. מיליוני אנשים יאמצו את שמו ואת האמונה המונותיאיסטית שלו. אברהם ושרה עתידים להיות מן הדמויות המשפיעות ביותר על ההיסטוריה של העולם. זה לא פוטר אותם מקשיים ובעיות בחייהם האישיים או והמשפחתיים, אך שכרם יהיה רב במונחים של הישגים רוחניים והיסטוריים.
במובן זה, אברהם ושרה הם באמת מבשרי הסיפור של העם היהודי, אותו עם קטן ומבודד של נוודים שסובל מחוסר נאמנות בפנים ומרדיפות מבחוץ, ובכל זאת מצליח להיות אופטימי ולהשפיע השפעה עצומה, בלי שום פרופורציה למספרו ולכוחו הגשמי בעולם הזה.
אברהם אבינו, ככלל, הוא אב המון גויים והאב הרוחני של כל המאמינים המונותיאיסטים. אך הוא בפרט מייסדה ואביה של האומה היהודית שדרכה בהיסטוריה האנושית מקבילה לחייו של אברהם עצמו. אין ספק שהברית של אברהם עם הקב"ה והברכות שבהן התברך יתקיימו בהישגים של העם היהודי, בלאומיותו ובארצו.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.