Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

שמות


 
התורה לא מתארת לנו בשום צורה מה קרה לבני ישראל - למשפחתו של יעקב שחיה חיים נוחים ורבי השפעה במצרים והלכה והתרבתה - בשנים שחלפו ממות יוסף ועד שהיא מספרת לנו על השעבוד שלהם עשרות שנים אחר-כך.
התורה לא באה לספר לנו סיפור או לספק עובדות היסטוריות מעניינות, כפי שעשתה בספר בראשית, אלא מדלגת כאן על עשרות שנים, ואפילו מאות שנים, בלי לתת לנו שום תיאור מעמיק. המדרש מנסה להשלים את החסר ולצייר לנו עם שמנסה, מצד אחד, להישאר מיוחד ונבדל מהתרבות המצרית השלטת בלבושו, בשפתו ובזיכרונו ההיסטורי, ומצד שני, נכנע לה ומאמץ לו אמונות מקומיות ואלים מצריים.
גלות מצרים הייתה אב טיפוס לכל הגלויות שבאו אחריה. היא הציגה את האתגר: איך להישאר יהודי נאמן כשאתה חי תחת שלטון זר ושוכן בתוך תרבות שאינה שלך ומערכת אמונות זרה לך? זה היה ונשאר האתגר העיקרי של הקיום היהודי בכל הדורות. האתגר הזה מסביר את המספר המועט יחסית של היהודים בעולם ואת הלחצים הבלתי פוסקים - אנטישמיים ואחרים - שכל הזמן מאיימים לשחוק את הזהות היהודית ואפילו את עצם הקיום היהודי.
בכל מקום שאליו גלה העם היהודי הוא התמודד עם האתגר הזה. היו מקומות שבהם היהודים הסתדרו טוב יותר ממקומות אחרים. האתגר עצמו לא נעלם, אך התגובות לו השתנו ממקום למקום. מתברר שגם מה שהצליח בחברה אחת ובתקופה אחת, לא תמיד היה פיתרון מתאים למקום אחר ולזמן אחר.
חשוב לציין שאת הגאולה מגלות מצרים הביא הקב"ה לבני ישראל באמצעים לא צפויים ובעזרת אלוף מפתיע שנלחם למען גאולת אחיו. הבחירה המתבקשת לתפקיד הגואל של בני ישראל מעבדות מצרים הייתה בוודאי אהרון. אהרון ליווה את בני ישראל בשנים האפלות של הרדיפות, והם הכירו בו כמנהיג חשוב. אהרון גם עמד בראש שבט לוי, השבט שלמד את תורת יעקב והעביר את התורה והמסורת לכל העם.
משה אחיו, לעומת זאת, גדל בארמון פרעה השנוא, נעלם מהזירה של הסבל היהודי במצרים למשך שישים שנה ולא נראה רהוט במיוחד בדיבורו. עיסוקו כרועה היה מקצוע שהחברה והתרבות המצרית השלטת בזו לו. ולמרות כל זה דווקא משה נבחר להיות הגואל, המחוקק והנביא הגדול ביותר שהעולם ידע אי-פעם.
משה עתיד להיות זה שילמד לבני ישראל את התורה, שהיא לבדה תבטיח את הקיום היהודי ואת הצמיחה של העם היהודי בכל המקומות שאליהן יגיע ובכל התרבויות שבהן ימצא את עצמו. את ההדרכה וההגנה שנותן הקב"ה לעם ישראל אפשר לראות במנהיגות הראויה, גם אם הבלתי הצפויה, שהוא בוחר לו, מנהיגות שמסוגלת להתמודד עם כל האתגרים שנכפים שוב ושוב על עם קטן בכל המקומות והתקופות.
שבת שלום,

הרב דוב בערל וויין 

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.