Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

וארא


  

הקב"ה מתאונן, כביכול, בפני משה על חוסר האמונה שלו ושל בני ישראל ברגעים של משבר במפגשים שלהם עם פרעה ועם המצרים שמשעבדים אותם. הקב"ה מציין שלאבות, לדורות הקודמים של בני ישראל, לא היה ולו רגע אחד של היסוס או ספק באמונה שהקב"ה יקיים את בריתו איתם, ולא משנה כמה קשות היו נסיבות חייהם.
ועכשיו, כשתהליך הגאולה משעבוד מצרים כבר החל, בכל פעם שיש קושי קטן, עיכוב, או נסיגה לכאורה, מיד נשמעות תלונות וקובלנות נגד הקב"ה ונגד משה. התורה עצמה מגלה הבנה מסוימת כלפי ההתנהגות הזאת בגלל עבודת הפרך שמעבידים המצרים את בני ישראל.
קשה להיות אופטימי כאשר מצליפים בגבך בשוט כל היום. עם זאת, התוכחה של הקב"ה למשה ולבני ישראל מובאת לנו במילים החזקות של הפסוקים הפותחים את פרשת השבוע. הקב"ה מצביע, כביכול, בפני משה על נתק בין הדורות. הדורות הקודמים היו חזקים באמונתם וניחנו בסבלנות ובעוז רוח שעזרו להם להתמודד עם כל הקשיים.
הדור של משה, ולמעשה דורות רבים של יהודים לאורך כל ההיסטוריה שלנו, תובעים פעולה ופעולה מיידית. האמונה שלהם מותנית בכך שיראו מיד את התוצאות ואת השינויים שהם רוצים שיקרו בחברה ובעולם. אם זה לא קורה, הם מוכנים לנטוש את הספינה. זאת הכוונה של הנביא כשהוא נוזף בעם ישראל ואומר "חסדכם כענן בוקר, כטל משכים הולך", האמונה שלכם דומה לענני בוקר ולטל שנעלם כשהשמש זורחת.
כדי שהאמונה תהיה אפקטיבית היא חייבת להיות ארוכת ימים. העובדה שאנחנו בני תמותה מגבילה את הראייה שלנו, ומטבע הדברים, גם הופכת אותנו לקצרי רוח, ולכן לעתים קרובות קשה לנו לראות את התמונה הכוללת ולהבין את התהליכים ההיסטוריים ארוכי הטווח. הדור שלנו, שלא כמו הדורות הקודמים או אפילו הדור שלפניו, מכונה בצדק "דור העכשיו". אנחנו לא רק דורשים סיפוק מיידי אלא גם מצפים שזה יקרה, וכשזה לא קורה, האמונה שלנו עומדת למבחן קשה אם לא פוחתת.
סבלנות ואמונה הם מהות המסר של דברי הקב"ה למשה. חלק ממשימת המנהיגות של משה תהיה מעתה להחדיר לתודעה של בני ישראל את תחושת הסבלנות הזאת ואת האמונה המתמשכת. המשימה הלא פשוטה הזאת תימשך ארבעים שנה של אתגרים בלתי פוסקים וניסיונות מתישים עד שתניב תוצאות והישגים. בסופה של התקופה הזאת, 40 שנה אחרי יציאת מצרים, יכריז משה שבני ישראל סוף סוף הבינו ולמדו להעריך את המסע ההיסטורי שאליו לקח אותם הקב"ה.
גם סבלנות וגם אמונה הן תכונות שקשה לאדם לרכוש ותכונות שנשארות שבריריות גם אחרי שנרכשו. אך בכל תחומי החיים - נישואים, ילדים, עבודה, עסקים ומסחר, ממשל ופוליטיקה, דיפלומטיה ועימותים - סבלנות ואמונה הם כלים חיוניים להשגת הצלחה. זה המסר שהקב"ה מעביר בפרשת השבוע למשה ולבני ישראל בכל הדורות ובכל הנסיבות.
 שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.