Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

ויקהל


  

אחת השאלות העיקריות בפרשת השבוע שכל המפרשים שואלים היא מדוע התורה דנה שוב באיסורי השבת. הואיל והתורה כבר עשתה זאת מספר פעמים בפרשיות קודמות בספר שמות, אפשר לשאול מדוע יש צורך בחזרה המיותרת הזאת. אחד הרעיונות שעולים בפירושים הוא רלוונטי במיוחד לעולמנו, לדעתי. לא כתוב בתורה שבזמן הבריאה הקב"ה קידש מקום או אתר מסוים על פני האדמה. הרעיון של הייחוד של ארץ-ישראל מופיע בתורה רק בימיו של אברהם אבינו, וגם שם הוא מופיע כהבטחה למולדת לצאצאיו של אברהם בלי שום אזכור של קדושה.
הקדושה בעניין מקום או אתר מופיעה רק בסיפור על יעקב אבינו והחלום הנבואי שלו בבית-אל. אך כבר בחלק הראשון של התנ"ך, בסיפור הבריאה עצמו, אנחנו קוראים שהקב"ה קידש את הזמן. "על כן ברך ה' את יום השביעי ויקדשהו". הזמן הוא הגורם הקדוש ביותר בחיי בני האדם. זה הדבר היחיד שהתברך, התקדש וקיבל ייחוד מאז בריאת העולם. לכן לא פלא שקדושת השבת מודגשת בתורה חזור והדגש. בהתנהגות והמחשבה של בני האדם הזמן פחות חשוב מעושר, מקום או השגת מטרות. התורה באה להתרות בנו שלא נתפתה להשקפה הזאת או לדפוס התנהגות כזה.
לפי רוב המפרשים, קיבלו בני ישראל את הציווי לבנות את המשכן אחרי שחטאו בחטא העגל במדבר. המפרשים האלה ראו במשכן מעין התאמה, כביכול, של הציווי האלוקי לתנאים האנושיים. אנשים צריכים מקום מוחשי לעבודת האל: קדושה של מרחב ומקום, משהו ממשי שיכול לסמל להם את הבלתי נראה והנצחי. במובן מסוים המשכן בא להחליף את הצורך בעגל הזהב שיצרו בני האדם.
הקב"ה נתן לעם ישראל הוראות מפורטות איך לתכנן ולבנות את המשכן ואת כליו. על אף שקדושת המקום והמבנה עצמו נחוצה לבני האדם כדי לעבוד את האל, המשכן הזה צריך לקום אך ורק לפי ההוראות והתנאים של הקב"ה. עגל הזהב יכול ללבוש צורות שונות. לבניית משכן האל יכולה להיות רק תוכנית מותרת וקדושה אחת. גם כשבני ישראל בנו את המשכן לפי התוכנית שקבע הקב"ה, הם נצטוו לזכור שקדושת הזמן תמיד חזקה יותר מקדושת המקום והמבנה.
השבת, שמלווה אותנו מזמן הבריאה, מקבלת עדיפות על פני כל דבר אחר, חוץ מחיי אדם עצמם. המשכן והמקדש שבא אחריו היו זמניים וכפופים לאירועי הזמן. אפילו ארץ ישראל הקדושה נעלמה מההיסטוריה היהודית למשך אלפי שנים. אך השבת מעולם לא חדלה ללוות את העם היהודי בכל מקום שבו היה ובכל הנסיבות שבהן חי. מסיבה זו מופיע נושא השבת בתורה שוב ושוב, כדי ללמד אותנו את השיעור החשוב הזה, שיעור שיש לו נגיעה חזקה מאוד לתקופתנו ולסביבתנו.
שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.