Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

שופטים


 
צדק צדק תרדוף

הרדיפה אחר צדק היא חלק בלתי נפרד מהיהדות. עשיית הטוב והצדק הם דברים שצריך לחתור אליהם באמצעים צודקים. מטרות נעלות שמושגות באמצעים מפוקפקים לא נשארות נעלות כל כך. מאחר שצדק האנושי תמיד יהיה מושפע מדעות קדומות, מתפיסות מוקדמות, מאמונות ומלחצים חברתיים, אפשר לומר בביטחון שאין בית משפט אנושי שיכול להשיג צדק מוחלט כל הזמן. ובכל זאת, התורה מצווה אותנו לשאוף למטרה כמעט בלתי מושגת זו.

המדיניות של התורה היא להכיר בחולשות האנושיות במלואן, ובכל זאת, בד בבד, לא להתפשר על אמות מידה רוחניות וערכיות בהתנהגות שלנו. התורה קובעת לנו יעדים והגדרות. העובדה שאנחנו לא יכולים להשיג בקלות את היעדים האלה איננה משנה את החובה המוטלת עלינו לנסות להגיע אליהם. אדיקות אמיתית, צדק ואמת הם ערכים מוחלטים במוסר היחסי שנהוג בחברה האנושית ובנורמות החברתיות המשתנות שלה. למרות זאת, אין ספק שאנחנו צריכים הגדרה ברורה של אותן מטרות נעלות שאליהן אנחנו שואפים להגיע. התורה קובעת אמות מידה גבוהות מאוד בכל תחומי החיים וההתנהגות. אולי לא נוכל לחיות על פיהן בשלמות ובכל עת, אך הבנתן והגדרתן בבירור יתנו לנו את המסגרת הנחוצה שעל פיה נוכל לשפוט את הפעילות בחיינו ואת ההישגים שלנו. התעלמות מאמות המידה האלה, או החלשתן, רק כדי שנרגיש נוח יותר עם החולשות והמגרעות שלנו היא מתכון בטוח להשחתה מוסרית ולהתפרקות חברתית.

שופטים ושוטרים, חוק וסדר, צריכים להיות בכל חברה יהודית בכל זמן. ברוב תקופת הגלות הארוכה, הונהגה בקהילות היהודיות שיטת שיטור עצמי, עם או בלי סמכות מהממשלה הלא-יהודית. ברוב התקופה הארוכה הזאת מערכת המשפט הופקדה בידי הרבנים וחצרותיהם ובידי פסיקותיהם. פסיקותיהם נאכפו באמצעות הנורמות של החברה שבה הם חיו. הרבנים כיבדו את חוקי הארץ שבה גרו, למעט במקרים שבהם החוק הפלה במפורש את היהודים או סתר את חוקי התורה, או כשהיה מרושע ובלתי צודק בעליל. אך הרבנים התנגדו לכך שסכסוכים בין יהודים יידונו בבתי משפט לא-יהודיים.

מאז הקמת מדינת ישראל קיימת כאן מערכת משפטית כפולה. מערכת אחת של בתי המשפט החילוניים, ומערכת השנייה של בתי הדין הרבניים. מאחר שבתי משפט מורכבים מבני אדם, שתי המערכות אינן מושלמות, ואינן חסינות בפני טעויות. עם זה, רוב האנשים שחיים בישראל מרגישים שהם חיים בארץ ששואפת לקיים מערכת חוק ומשפט מוסרית וצודקת בחברה שלנו. כל זמן שאנחנו לא מתפשרים על אמות המידה הנעלות של התורה ביחס לצדק אמיתי, אנחנו יכולים לחיות גם עם המגרעות של החברה שלנו בכל הנוגע לאמות מידה אלה. הרדיפה אחר צדק אמיתי תמיד תהיה יעד בחיי היהודים.

שבת שלום,
הרב דוב בערל וויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.