Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

בראשית


התורה דוחסת אירועים רבים לפרשה אחת קצרה בפרשת השבוע הזאת, בפרשה הראשונה של התורה. עשרת הדורות מאדם ועד נח מוזכרים בלי הרבה תיאורים או פרטים עליהם. התורה, בכל תיאוריה, לא טורחת לספר לנו פרטים על חייהם של אנשים רבים המוזכרים בה. תחת זאת, התורה מתרכזת בפירוט חייהם של האנשים שהטביעו על האנושות רושם מוסרי חשוב ביותר אשר הותיר את חותמו על כל הדורות. למעשה, התורה באה ללמד אותנו לקח חשוב על ההזדמנויות שאנחנו מקבלים בחיינו ומבזבזים או מנצלים לטובה.

התורה מזכירה במעורפל את אברהם אבינו כבר בתחילת סיפורה, על אף שהופיע במציאות רק 20 דורות מאוחר יותר. בכך התורה מלמדת אותנו אמיתה שחז"ל חזרו עליה במסכת אבות, והיא שאברהם ניצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו להשיג גדולה רוחנית ועל כך קיבל את שכר כל הדורות שלפניו, בעוד שאלה שקדמו לו לא ניצלו את ההזדמנות מתוך אדישות או סרבנות. הלקח כאן ברור. כל דור, כל אדם, מקבל הזדמנות לתקן את העולם, להעלות את רמתו הרוחנית והמוסרית. רק על אלה שמנצלים את ההזדמנות שהתורה מספרת ומפרטת. הם הבנאים האמיתיים של התרבות ושל הטוב בעולמו של הקב"ה. התורה מתעכבת, כאילו מאטה את קצב התקדמותה תיאור התקדמות הדורות, כביכול, כדי לאפשר לנו לנתח את חייהם ואת מעשיהם ולהסיק מהם מסקנות שנוכל ליישם בחיינו שלנו.

אורך חייהם של האנשים שהתורה מזכירה בפרשת השבוע גם הוא מדהים. הם חיו מאות שנים, ועם זאת, נראה שהיו להם מעט מאוד הישגים בכל שנותיהם. אף שאורך החיים הוא בהחלט גורם חשוב, מסתבר שאיננו הגורם החשוב ביותר. יש כאלה שמשיגים הרבה בזמן קצר יחסית, וכאלה שמשאירים מאחוריהם מעט מאוד השראה גם אחרי שחיו עשרות רבות של שנים. המלך שלמה מציין בקהלת שאפילו כשאדם חי אלף שנים אין שום ערובה לכך שתהיה בחייו משמעות או תרומה. במזמור המפורסם של משה בתהילים מצווה אותנו "למנות ימינו, כן הודע, ונביא, לבב חכמה". את המשפט הזה אפשר בהחלט להבין כך: מוטלת על אדם חובה לדאוג שימיו ייחשבו, יהיו בעלי משמעות. הזמן הוא מצרך יקר, ובזבוזו הוא אחד המנהגים הקלוקלים שמכשילים אותנו. המדרש מבקר את אדם הראשון לא רק על חטאו ועל הגירוש מגן עדן אלא על כך שפרש מהחיים מר נפש למשך שנים רבות אחר-כך. אברהם זוכה למחמאות על היותו פעיל וחיוני עד ימיו האחרונים עלי אדמות.

הגישה של היהדות כלפי החיים היא שצריך להפוך אותם למשמעותיים ומרוממי רוח, ליצרניים ונאצלים. לשם כך נוצרנו.

אני מאחל לכולכם חורף שמח ובריא

שבת שלום

הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.