Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת האזינו


השירה הגדולה של משה שהיא פרשת השבוע דורשת מאתנו האזנה ולא רק שמיעה. האזנה היא יותר משמיעה. היא דורשת תשומת לב וכוונה בהקשבה. ועל אף שמשה פונה לשמים ולארץ, ברור מתוכנה של השירה שהוא מדבר אלינו, ומשום כך מילותיו ראויות ליותר משמיעה שטחית מצדנו.

ילדים יהודיים תמיד למדו בעל-פה את הפרשה הזאת מגיל צעיר מאוד, שכן השיר הזה מכיל את כל הסיפור היהודי, ויש בו דקויות רבות. כפי שיש להקשיב קשב רב לסימפוניה
גדולה כדי להעריך אותה כראוי, כך גם שירה זו של משה. אנחנו חיים בעולם שמופצץ בקולות בלתי פוסקים. ייתכן שזאת הסיבה שיש בו מעט מאוד הקשבה אמיתית. אנחנו עסוקים בשמיעה, ולכן אין לנו יכולת להאזין באמת. ייתכן מאוד שזאת הסיבה שילדים יהודיים שיננו את השיר הזה בעל-פה, כדי שכאשר יכולת ההקשבה שלהם תתפתח עם השנים ועם הניסיון, הם יוכלו באמת ובתמים להאזין לשירה ששמעו ולמדו בעל-פה בילדותם.

האזנה הדדית היא המפתח להצלחה בנישואים, בגידול ילדים, בלימוד וביחסי אנוש. זה גם המפתח להבנת התורה ולהערכת הדקויות הנפלאות של היהדות. בקיצור, המפתח להיותנו יהודים מתוחכמים טמון ביכולת להקשיב. היהדות איננה אמורה להיות רעש רקע או אפילו מוזיקה מרגיעה שיוצרת אווירה טובה.

שירת האזינו מפרטת את התלאות שיפקדו את עם ישראל במסעותיו הארוכים בהיסטוריה. היא חוזה בדייקנות את החולשות של העם, את המשגים שיעשה ואת הצרות והאסונות שיבואו בעקבות מעשים אלה. אך השירה מסתיימת בנימה של תקווה. הקב"ה לא יזנח את עם ישראל או את ארץ-ישראל. בסופו של דבר כל השאיפות של אויבי ישראל יסוכלו ומטרתם להשמיד את עם הנצח לא תושג. העם היהודי, כישות לאומית, יכיר בייחודו ויקיים את חלקו בברית שכרת עם האל בהר סיני, ברית ששב וחידש משה במדבר לפני מותו.

הנבואות על התלאות, על אף דיוקן, מקשות עלינו להקשיב לשירה באמת. ואף-על-פי כן
דווקא האסונות והצרות שפקדו את העם היהודי חיזקו אותנו, חידשו את אמונתנו, עוררו
את היצירתיות שלנו ואפשרו לנו להשפיע השפעה עצומה, בלי שום יחס למספרנו, על העולם ועל התרבות.

העובדה שהצלחנו לשרוד וליצור קשורה קשר ישיר ליכולתנו להקשיב לשירת משה. היא נעשתה חלק מאתנו, ולפיכך אין בלבנו ספק שהישועה, שסופה של השירה מנבא, ודאית וקרובה. כשנשמע את השירה הזאת בבית הכנסת בשבת הקרובה, בוודאי נאזין בכל נפשנו
ובכל מאודנו למתנה הגדולה הזאת שמשה נתן לנו.

שבת שלום וגמר חתימה טובה
הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.