Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת לך לך



אברהם אבינו היה נווד. כל חייו נע ממקום למקום, מונע על ידי הקול הפנימי שקרא לו
להפיץ בעולם את המסר המונותיאיסטי, ולעתים על ידי מצוות הא-ל עצמו. בעניין הזה,
כמו בכל העניינים האחרים, הוא מבשר על הנדודים של צאצאיו בכל הדורות. העם היהודי
הוא עם של נוודים, עד שנע ונד בחוסר מנוחה מארץ לארץ ומיבשת ליבשת. הוצעו סיבות
רבות לחוסר המנוחה הזה של היהודים.

הסיבה הברורה היא הניסיון שלהם להימלט מעוני ומרדיפות ולמצוא חיים טובים יותר להם ולמשפחותיהם. אך הוצעו גם סיבות רוחניות לתופעת הנדידה. אחת מהן אומרת שאנחנו נודדים כדי שנוכל לצרף אלינו גרי צדק מנשמות הגויים שביקשו לקבל עליהם את התורה כשזו הוצעה לעולם לפני מעמד הר סיני, אך קולם טבע ברעש הסירוב הכללי של אחיהם.

גם הקבלה מציעה סיבה לנדודיהם של היהודים. היא אומרת שבכל העולם מפוזרים ניצוצות קדושים שכלואים בתוך קליפות, ואותם ניצוצות יוכלו להשתחרר רק באמצעות התנהגות טובה וקדושה של יהודים שיהיו נוכחים שם, לידם, בגופם.

הסבר נוסף שמוצע לפיזור ולנדודים של היהודים אומר שבכך שהיהודים נודדים מאזורים מסוימים לאזורים אחרים בעולם הם נמלטים מהשמדה ומבטיחים את קיומו של העם היהודי. אין ספק שכל הסיבות האלה תקפות, אך בשורה התחתונה, היהודים נודדים ונמצאים בתנועה כל הזמן כי הם הולכים בעקבות אברהם אבינו.

כמו אברהם אבינו, גם היהודים השפיעו השפעה עמוקה על כל מקום בעולם שחיו בו.
אברהם, אדם אחד, בודד ומיוחד, שינה לבדו את מהלך התרבות האנושית. הנביא ישעיהו תיאר את אברהם כיחיד במינו. התיאור הזה מתאים גם לעם ישראל. כעם קטן נרדף ומיוחד, תרמו היהודים בכל תחום בתרבות האנושית הרבה מעבר למספרם היחסי באוכלוסייה.

זאת הגשמה של הבטחת השם לאברהם בפרשת השבוע הזה "ונברכו בך כל משפחות
האדמה". ייתכן שעצם הנדודים וחוסר המנוחה של היהודים תרמו לפרץ החריג הזה של
הכישרונות ולתרומתם העצומה לכל החברה האנושית. נדיר שעם שיושב במקום אחד
מחפש הרפתקאות או המצאות. לרוב הוא מרוצה מעצמו וממה שכבר יש לו. אומות שבנויות על מהגרים, כמו ארצות הברית וישראל, פורצות את גבולות הטכנולוגיה והיצירתיות יותר מהמעצמות המיושבות והמבוססות של העולם הישן. נהוג לומר שאם משהו לא מקולקל לא צריך לתקן אותו. ליהודים תמיד הייתה שאיפה לשלמות ולהישגים אוטופיים, ולכן תמיד ראו את העולם כמשהו שעדיין קצת מקולקל ודורש תיקון. גם אם הנדידה הגיאוגרפית נפסקה עכשיו, כשאנחנו בבית, בישראל, בנשמתנו ובתודעתנו אנחנו עדיין נודדים בחיפוש אחר שלמות ורוחניות גדולה יותר. איננו יכולים אחרת. זה נמצא בגנים שאברהם אבינו העביר לנו.

שבת שלום
הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.