Rabbi Wein.com The Voice of Jewish History

Rabbi Wein’s Weekly Blog
 Printer Friendly

פרשת משפטים


 

היהדות היא בעיקרה חברה של חוקים ולא של אנשים. ייתכן מאוד שזאת החברה הראשונה בתולדות האנושות שהדגישה את עליונות החוק על שלטון בני האדם, ולא משנה כמה הגון וטוב שלטונם. בחיים היהודיים החוק שולט. היהדות היא דת של הלכה. בתוך תחום ההלכה יש מקום לדעות ולחידושים, אך אין אפשרות לצאת מהתחום הזה ולהכריע על סמך גחמה או מטרה אישית.

פרשת משפטים באה מיד אחרי הפרשה שמתארת את מתן תורה בהר סיני. הסמיכות הזאת באה לחזק את הרעיון של עליונות ההלכה בחברה התורנית. אין למנהיג או לשליט חופש מוחלט לעשות כרצונו ולקבוע נורמות שמנוגדות לחוקים ולערכים של התורה עצמה. חוק התורה הוא השליט העליון בחיים היהודיים. לצערנו, יש הרבה מפירי חוק בקרב היהודים כפי שיש בכל חברה וחברה, אך אין זה מפחית בשום פנים ואופן מעליונות התורה, הלכותיה ודרכיה.

הדבקות הזאת בחוק במקום בבני אדם, במנהיגים כריזמטיים ואפילו מלומדים, היא שהשאירה את היהדות בכל הדורות מחוברת לערכיה הנצחיים ואפשרה לה להתגבר על גחמות האופנה המשתנות ועל "התקינות הפוליטית" היום. ההלכה האלקית שקיבלנו בסיני היא המסגרת לקיום היהודי ולנצחיותו. חריגה ממסגרת ההלכה וניסיון ליצור נורמות יהודיות חדשות תמיד הובילו לאכזבה, ובסופו של דבר, גם לאובדן ולאסון, ברמה האישית והלאומית גם יחד.

פרשת משפטים מלמדת אותנו, גם באמצעות המגוון הרחב של הנושאים שנידונים בפרשה, שאין תחום בחיי הפרט או החברה שאיננו מובנה ומוסדר על ידי ההלכה. היהדות איננה מוגבלת למסגרת הצרה של בית הכנסת או הישיבה. היא נמצאת בכל ונוגעת בכל ההיבטים של המצב האנושי - הגופני, המוסרי, החברתי והרוחני. אין בחיים מקום שהוא ריק מהתורה, מהלכותיה, מחכמתה ומהדרכתה. לפיכך, עצם נוכחותה בכל פינה ופן של חיינו הוא מה שמאפשר לנו לחיות באמת "חיים יהודים" ואף ליהנות מהם.

התורה מבטיחה את זכותנו לפרטיות ואת חופש הבחירה המוחלט שלנו בכל רגע ורגע ובכל מצב. עם זאת, ההבנה שיש לתורה מה לומר על המצב המסוים שאנחנו שרויים בו ועל הנסיבות שאנחנו נתונים בהן משמשת רקע שמאפשר לנו לקבל החלטות נבונות וקדושות. הקב"ה ציווה עלינו "ובחרת בחיים". מהאמירה הזאת משתמעת הוראה לחיות לפי ההלכה ולהיות באמת ובתמים עם הספר - ספר החוקים שההלכה מייצגת.

בברכת התורה אנחנו אומרים שהתורה נוטעת בנו חיי עולם, חיי נצח. כל אדם שנשמע להוראותיה וחי את חייו לפי ערכי התורה ומצוותיה חש בוודאי את תחושת השלווה והנצח שיש בהלכה ובחוק היהודי. החוק מביא יציבות. ההלכה - החוק היהודי – מביאה בכנפיה קדושה.

שבת שלום,

הרב דוב ברל ויין

Subscribe to our blog via email or RSS to get more posts like this one.